Diabo News

16 jun. 2017
Dutch Media Manager

Nog een Volvo Ocean Race

Photo credit: team AkzoNobel

Ik mag nog een keer…Het welbekende Volvo Ocean Race-virus laat ook mij niet los. Inmiddels ben ik weer aan boord van deze inspirerende zeilrace rondom de wereld. Voor de derde editie op rij mag ik de functie van Dutch Media Manager vervullen. Met ten minste één Nederlands team, één Nederlandse schipper, twee Nederlandse vrouwen op verschillende boten en de finish in Den Haag kan ik niet anders zeggen dan dat dit voor mijn werk een droomscenario is.

Hiermee moet het toch lukken om alle main stream media warm te krijgen voor ’s werelds zwaarste zeilrace voor teams. En zou het niet geweldig zijn om die spannende, laatste finish live op televisie te kunnen volgen. Net als de medal race van het WK 470 in 2010. Samen met de communicatiemensen van team AkzoNobel, TIG Sports (organisator van de finish) en de gemeente Den Haag moeten we in staat zijn om Nederland te enthousiasmeren voor de Volvo Ocean Race.

De afgelopen dagen werd ik in Alicante tijdens de stakeholders conference overspoeld met informatie over de komende editie. Het was een lange zit om alle presentaties en workshops te volgen. En toch gierde de energie door het congrescentrum. Wat een geweldig inspirerende groep mensen bij elkaar.

Op communicatiegebied zijn behoorlijk wat stappen gezet. De organisatie heeft ‘RAW’ als speerpunt voor haar communicatiestrategie. Dat betekent dat alles erop gericht zal zijn om de fans en stakeholders de race in zijn puurste vorm te laten volgen. Daartoe is de afgelopen negen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van de ‘crew communicator’, waarmee de zeilers vanaf de boot eenzijdig social media berichten kunnen versturen. Die worden zonder censuur gepost, maar eventuele reacties gaan niet terug naar de boot. Voor alle duidelijkheid, de teams hebben op zee dus geen internettoegang. Interactie met de buitenwereld is niet mogelijk. Persoonlijk vind ik dit een super uitvinding om de zeilers nog beter te leren kennen.

In de race van 2008-09 werd de Media Crew Manager (MCM) geďntroduceerd. Dat was de multimediale duizendpoot aan boord, die enkel de mediataak mocht uitvoeren en geenszins mocht helpen de boot te zeilen. Oké, koken en schoonmaken mocht wel. Ik had toen het genoegen om als Press Officer van Team Delta Lloyd te mogen pionieren met Sander Pluijm, de allereerste MCM uit Nederland. Later kreeg deze positie de naam Onboard Reporter (OBR) en onderging het programma een aanzienlijke evolutie. In 2014-15 hadden we Stefan Coppers als Onboard Reporter van Team Brunel, die met creatieve content de fans wist te verrassen en te amuseren.

Voor de komende editie zijn wederom veranderingen doorgevoerd. De selectie van de OBR wordt nu door de race gedaan en niet door de teams. De OBR’s zijn in dienst van de Volvo Ocean Race en kunnen worden geroteerd. De huidige lijst wordt gevuld door kwalitatief hoogwaardige journalisten, die hun sporen reeds hebben verdiend. Deze zomer worden ze door het communicatieteam van de Volvo Ocean Race getraind, zodat ze vanaf Leg 0 kunnen knallen. Helaas zullen we het zonder een Nederlandse OBR moeten doen, want die ontbreekt in de rij van embedded journalisten.

Allemaal mooie ontwikkelingen. De resterende tijd tot aan de start in oktober zal ik benutten om media partnerships aan te gaan, de pers te voorzien van op Nederland georiënteerde berichten, gesprekken te voeren met de Nederlandse stakeholders, TV zenders/programma’s te interesseren voor de race, etc. Genoeg te doen en ik heb er weer zin in.

Diana Bogaards
16 juni 2017