Diabo Nieuws
Movistar verdient derde plek
“Ik ben blij dat we er zijn”, zei Bouwe Bekking nadat hij Movistar veilig had aangelegd in de Docklands. “Het was voor ons een moeilijke race, dus we zijn tevreden met het resultaat. Het had anders kunnen lopen.” Na de tweede scoring gate bij Eclips Island, voer het Spaanse team naar Albany voor een noodreparatie aan de hydraulische cilinder van de kantelkiel. “Ik wilde me niet uit een tweede etappe terugtrekken. Nu hebben we de punten op het scoreboard staan.”
De noodreparatie hield echter niet en dus moest het gas er andermaal af. De kiel kon maar maximaal 20 in plaats van 40 graden gekanteld worden. Toch klokten de mannen nog 14 knopen bootsnelheid en voeren ze op dag 17 nog maar 118 mijl achter ABN AMRO 2. In de slotfase lag Movistar slechts een uur geparkeerd in de windstilte van het zo gevreesde hogedrukgebied. “Alle angst was dus voor niets”, aldus Bekking. De laatste mijlen kregen ze 25 tot 30 knopen wind op de neus. De Spaanse Volvo Open 70 kwam daarom met een gereefd grootzeil over de finishlijn. De bemanning hing in de reling en zwaaide zo nu en dan eens naar de verzamelde boten.
De eerste vier dagen van deze tweede etappe ging Movistar aan de leiding. Ze waren de enige die onder de kust naar het oosten zeilden. De rest ging naar het zuiden op zoek naar de sterke westenwinden. Eenmaal op de ‘highway of westerlies’ veranderden ze van koers richting het oosten. De bankboten en de Pirates stoomden voorbij de Spaanse boot en Bekking was boos op zichzelf: “Ik had dichter bij de vloot moeten blijven.” Na de eerste scoring gate moesten de piraten gas terugnemen wegens kielproblemen en kon Movistar weer een plaatsje opschuiven.
Zuidelijke Oceaan
In de huidige vloot heeft Bekking de meeste edities van de Volvo Ocean Race (voormalige Whitbread Round the World) op zijn naam staan. Hij deed al vier keer eerder mee. Wat vindt hij dus van de ijs waypoints in de Zuidelijke Oceaan? Bekking: “Het was anders dan anders. Niet zo koud. Zo was het lekker. Ik persoonlijk ben blij dat ze die ijs waypoints hebben geïntroduceerd. Als we zuidelijker waren gegaan, hadden we misschien 40 of 50 knopen gehad. Dat had meer problemen opgeleverd.”
Ook Bekking is het eens met de stelling dat de materiaalproblemen met de beslissingen van de teams zelf hebben te maken. “Wij zeilden voor de start 21.000 mijl zonder problemen. Ik besloot een verandering aan de kiel aan te brengen en het was een dure les. Ik kan alleen mezelf de schuld geven, maar het hoort bij het spel van deze race.”
Meer nieuws
Nederlands
English
- 1 articles (EN)
- 1 articles (EN)
- 1 articles (EN)
- 2 articles (EN)
- 1 articles (EN)
- 4 articles (EN)
- 1 artikelen (NL)
- 10 articles (EN)
- 3 artikelen (NL)
- 8 articles (EN)
- 9 artikelen (NL)
- 14 articles (EN)
- 24 artikelen (NL)
- 5 articles (EN)