Blog

18 apr. 2014
Sportbonden in zwaar weer

Stormvloed teistert sportbonden

Photo credit: Eric van Staten

Het AD publiceerde vorige week een alarmerend artikel over de status van onze nationale sportbonden. Het stuk met de titel ‘Sportbonden staan diep in het rood’ leidde tot een behoorlijke stortvloed aan reacties op de diverse social media.

'Het gaat slecht met de Nederlandse sportbonden. Ze kampen met dalende ledenaantallen en sponsorinkomsten. 65 procent zit zonder hoofdsponsor, 80 procent heeft recent personeel moeten ontslaan”, zo luidde de intro van het AD-stuk. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar volgends mij doet het Watersportverbond het niet zo slecht met Delta Lloyd als hoofdsponsor en alle schaapjes nog op het droge. Er werd dan ook vanuit het verbond vrolijk verder getwitterd over de op 8 april aangeboden petitie om de natuur open te houden voor buitensport. Geen woord over alle commotie rondom de slechte positie van de sportbonden.

Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk, zie ik voor het Watersportverbond toch de nodige kansen om efficiënter en gerichter te communiceren. Dan heb ik het niet over het Topzeilen, want die aanpak zit prima in elkaar. Maar in de subtop, jeugd en breedtesport kan een aardige slag worden geslagen. Goed voor de sponsorpropositie.  

Ik heb zelf het voorrecht om als ‘Dutch Media Manager’ van de Volvo Ocean Race te mogen werken. Waarom niet dit concept van regionale mediamanagers domweg kopiëren? Oftewel, het Watersportverbond gaat per regio de samenwerking aan met een freelance (zeil)journalist. Die zorgt er vervolgens voor dat het nieuws met een regionale insteek bij de juiste media terechtkomt. En dat ook de wat onbekendere zeilevenementen aandacht krijgen. Laat deze collega’s op afstand op zoek gaan naar mediapartners in hun territoria. 

Het werk van dit regionale communicatieteam moet natuurlijk via de eigen kanalen van het Watersportverbond worden gepubliceerd. Houd dat vooral eenvoudig en duidelijk. Niet een website en nog een digitaal eigen magazine, maar zoek het grote bereik op en denk ‘out of the box’. Behoud je eigen website als centrale nieuwsplatform en voorzie de media van bruikbare content. Concentreer je daarbij niet alleen op het nieuws, maar ook op boeiende verhaallijnen. We willen nou eenmaal emotie voelen en stoere helden zien.

Wie weet wordt de nationale zeilsport ooit nog eens een vaste waarde in onze media.

Diana Bogaards
Diabo Sail Reporting

Comment on this article